Duurzame inzetbaarheid
Bij duurzame inzetbaarheid gaat het om de blijvende aansluiting van het menselijke kapitaal bij de vraag uit de arbeidsmarkt. Tja, een mond vol. Ik noem het ook wel gewoon de stap van baanzekerheid naar werkzekerheid. Terwijl je je ontwikkelt in het werk, kijk je vooruit en ontwikkel je je arbeidsmarktwaarde. Goed voor jezelf en goed voor je werkgever.
Duurzame inzetbaarheid staat met stip in de HRM-top 3. Deze ontwikkeling doet mij denken aan het verhaal van de Chinese arts uit lang vervlogen tijden. 600 Jaar voor Christus om precies te zijn.
De Chinese arts
Al sinds Lao-tzu is de Chinese geneeskunst gebaseerd op preventie met een duurzame aanpak. Deze artsen hadden natuurlijk ook zieke patiënten die geholpen moesten worden, maar minder. Want zij werden betaald om te zorgen dat mensen gezond bleven. Door deze vaak korte preventieve interventies, werden er minder mensen ziek en kon er veel leed worden voorkomen. En hoe minder zieke patiënten, hoe beter de Chinese arts stond aangeschreven. Beter voorkomen dan genezen, zeg maar.
Achteraf zag men het aankomen
Op het moment dat er een probleem ontstaat doordat iemand niet meer “past”, er boventalligheid ontstaat of langdurig verzuim is, wordt er afhankelijk van de situatie een beroep gedaan op de Arbo-arts, re-integratie, dagje-op-de-hei, coaching traject, maatschappelijk werker, omscholing, van werk naar werk of ontslag. Op dat moment is er al veel leed geleden en zijn er kosten gemaakt. Vaak verstopt in directe en indirect productieverlies, extra kosten voor vervanging en langdurige trajecten met externe partijen. Achteraf zag men het vaak wel aankomen, maar ja, hoe had je dit kunnen voorkomen?
Hoe zou jouw organisatie eruitzien met een hedendaagse “Chinese arts”?
Chinese arts voor duurzame inzetbaarheid
Hoe zou het uitpakken wanneer jouw organisatie vanuit de gedachte van de “Chinese arts” werk zou maken van duurzame inzetbaarheid? Dat een onafhankelijke expert met actuele arbeidsmarktkennis en korte interventies de medewerkers laagdrempelig bewust maakt van hun werksituatie. Inzicht geeft in loopbaan- en persoonlijke ontwikkelpunten en adviseert bij te nemen acties. Zodat medewerkers verantwoordelijkheid kunnen nemen en de werkgever deze aanpak stimuleert en faciliteert. Dat is het spiegelspreekuur voor medewerkers; Human Resultancy’s HRM-versie van de Chinese arts.
Patrick Kusters
Directeur Human Resultancy